Relațiile cu Registrul Comerțului pe durata stării de urgență (informare)
Având în vedere decretarea stării de urgenţă pe întreg teritoriul României, pe o perioadă de 30 de zile, prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din data de 16 martie 2020, relațiile cu instituțiile publice au fost adaptate în mod corespunzător. În privința acestui aspect, merită punctate anumite aspecte, care pot reprezenta un real interes pentru persoanele vizate de prevederile acestui articol cu privire la relația cu Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
Prevederile legale privind acordarea unor zile libere părinților în situația închiderii temporare a unităților de învățământ (UPDATE)
În Monitorul Oficial din 14 martie 2020 a fost publicată Legea nr. 19 din 14 martie 2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ. Mai jos vă prezentăm principalele prevederi din actul normativ menționat, care reprezintă un real interes la acest moment. De menționat este și faptul că prin O.U.G. nr. 30/2020, publicată în data de 21.03.2020 în Monitorul Oficial nr. 231, Partea I, au fost aduse modificări la Legea nr. 19/2020.
Măsurile în domeniul muncii și protecției sociale cuprinse în Decretul privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României
Prin Decretul semnat de Președintele României privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, sunt stabilite mai multe măsuri și în domeniul muncii și al protecției sociale. Deși sunt reglementate mai multe măsuri importante în acest domeniu, Decretul menționează faptul că Guvernul va fi cel care va veni cu măsuri efective pentru sprijinirea angajaților și angajatorilor.
Măsuri restrictive de drepturi stabilite prin Decretul de instituire a stării de urgență pe teritoriul României
Conform Decretului semnat de Președintele României privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, sunt instituite mai multe măsuri care pot restrânge drepturile persoanelor. Astfel, conform Anexei nr. 1 din Decret, există mai multe măsuri de primă urgență cu aplicabilitate directă, care vor produce efecte juridice de la momentul publicării actului în Monitorul Oficial, după ce va fi contra-semnat de primul-ministru.
Măsurile în domeniul justiției cuprinse în Decretul privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României
Astăzi, 16 martie 2020, a fost publicat pe website-ul Administrației Prezidențiale Decretul semnat de Președintele României privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României. Conform art. 10 din O.U.G nr. 1/1999 decretul urmează să fie contrasemnat de primul – ministru și va fi publicat de îndată în Monitorul Oficial al României, moment de la care va produce efecte juridice. Conform art. 1 din Decret, starea de urgență se instituie pe o durată de 30 de zile.
Prevederi privind instituirea carantinei și stabilirea măsurilor de limitare a efectelor epidemiei cu COVID-19
În Monitorul Oficial cu numărul 201 din data de 12 martie 2020 a fost publicat ordinul nr. 414 din 11 martie 2020 privind instituirea măsurii de carantină pentru persoanele aflate în situația de urgenţă de sănătate publică internațională determinată de infecția cu COVID-19 şi stabilirea unor măsuri în vederea prevenirii şi limitării efectelor epidemiei, emis de Ministerul Sănătății. Acesta este primul act publicat în Monitorul Oficial care reglementează măsurile ce pot fi luate în situația actuală.
Starea de urgență – condiții și măsuri ce pot fi dispuse
Norma juridică ce prevede măsurile excepționale luate în cazul stării de urgență este Ordonanța de Urgență nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență. Ordonanța a fost adoptată în noaptea de 21 spre 22 de ianuarie, în timpul mineriadelor, după ce forțele de ordine ale statului au fost învinse în Bătălia de la Costești. Prin Legea nr. 453/2004, a fost aprobată ordonanța de urgență, iar ultimele modificări au fost realizate prin Legea nr. 164 din 3 octombrie 2019.
Contractele de credit încheiate online sunt titluri executorii chiar dacă nu sunt semnate, conform ICCJ
Conform Deciziei nr. 23 din 14 octombrie 2019 referitoare la recursul în interesul legii, publicat în Monitorul Oficial din data de 21 februarie 2020 (moment de la care devine și obligatorie), contractul privind serviciile financiare încheiat la distanţă cu o instituție financiară nebancară (IFN) constituie titlu executoriu în lipsa semnăturii olografe sau a semnăturii electronice extinse, cu excepția situației în care părțile impun semnătura drept condiție de validitate a contractului.