Prevederile din Decretul nr. 240/2020 care reglementează relația cu Registrul Comerțului
În urma prelungirii stării de urgență pe întreg teritoriul României, pe o perioadă de 30 de zile prin Decretul nr. 240/2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 311 din 14 aprilie 2020, sunt instituite mai multe modalități de comunicare cu anumite instituții publice. Merită punctat, așa cum vom reda mai jos, relația cu Oficiului Național al Registrului Comerțului, așa cum este reglementată prin noul Decret.
Analiză: Derogarea României de la unele obligații prevăzute de CEDO odată cu instituirea stării de urgență
Așa cum este cunoscut deja, în data de 16.03.2020 Președintele României emite Decretul 195/2020 cu privire la instituirea stării de urgență pe teritoriul țării noastre. Conform articolului 2 al acestui Decret “Pentru prevenirea răspândirii COVID-19 şi realizarea managementului consecințelor, raportat la evoluţia situaţiei epidemiologice, pe durata stării de urgenţă este restrâns exerciţiul următoarelor drepturi, proporţional cu gradul de realizare al criteriilor prevăzute de art. 4 alin. (4):
Certificatul de Situaţie de Urgenţă (CSU) – persoane eligibile, procedura de obținere, drept de utilizare (UPDATE)
Guvernul României a elaborat în mod oficial regulile privind acordarea certificatelor de situaţie de urgenţă (CSU). Conform Ordinului nr. 791/2020, Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri oferă la cerere operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS–CoV-2 aceste tipuri de certificate. Ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 248 din 25 martie 2020. Ulterior, procedura de obținere a certificatului de urgență a fost modificată prin Ordinul nr. 822/2020.
Noile sancțiuni contravenționale în cazul persoanelor care nu se supun măsurilor luate în perioada stării de urgență
În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 268 din 31 martie 2020 a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 34 din 26 martie 2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă. În esență, este mărit cuantumul amenzilor aplicat persoanelor fizice și juridice și sunt instituite mai multe sancțiuni contravenționale complementare.
Facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare instituite prin O.U.G. nr. 37/2020
În data de 30.03.2020 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 261, Partea I, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori. În spațiul public, actul normativ este cunoscut sub denumirea de „ordonanța privind amânarea ratelor la credite”.
Măsuri de protecţie socială în contextul pandemiei provocată de SARS-CoV-2 reglementate prin O.U.G. nr. 30/2020 – Șomajul tehnic (UPDATE)
Prin O.U.G. nr. 30/2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 231, Partea I în data de 21 martie 2020 au fost reglementate condiţiile în care angajatorii afectaţi de măsurile de întrerupere ori de reducere a activităţii ca efect al pandemiei provocate de SARS-CoV-2 pot să folosi sumele prevăzute prin acest act normativ pentru plata angajaților, în caz de „șomaj tehnic”. De indemnizații beneficiază și profesioniștii și participanții la viața sportivă, în anumite condiții. Totodată, ordonanța a suferit mai multe modificări și completări prin O.U.G nr. 32/2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 260 din 26.03.2020.
Relațiile cu Registrul Comerțului pe durata stării de urgență (informare)
Având în vedere decretarea stării de urgenţă pe întreg teritoriul României, pe o perioadă de 30 de zile, prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din data de 16 martie 2020, relațiile cu instituțiile publice au fost adaptate în mod corespunzător. În privința acestui aspect, merită punctate anumite aspecte, care pot reprezenta un real interes pentru persoanele vizate de prevederile acestui articol cu privire la relația cu Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
Prevederile legale privind acordarea unor zile libere părinților în situația închiderii temporare a unităților de învățământ (UPDATE)
În Monitorul Oficial din 14 martie 2020 a fost publicată Legea nr. 19 din 14 martie 2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ. Mai jos vă prezentăm principalele prevederi din actul normativ menționat, care reprezintă un real interes la acest moment. De menționat este și faptul că prin O.U.G. nr. 30/2020, publicată în data de 21.03.2020 în Monitorul Oficial nr. 231, Partea I, au fost aduse modificări la Legea nr. 19/2020.
Măsurile în domeniul muncii și protecției sociale cuprinse în Decretul privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României
Prin Decretul semnat de Președintele României privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, sunt stabilite mai multe măsuri și în domeniul muncii și al protecției sociale. Deși sunt reglementate mai multe măsuri importante în acest domeniu, Decretul menționează faptul că Guvernul va fi cel care va veni cu măsuri efective pentru sprijinirea angajaților și angajatorilor.
Măsuri restrictive de drepturi stabilite prin Decretul de instituire a stării de urgență pe teritoriul României
Conform Decretului semnat de Președintele României privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, sunt instituite mai multe măsuri care pot restrânge drepturile persoanelor. Astfel, conform Anexei nr. 1 din Decret, există mai multe măsuri de primă urgență cu aplicabilitate directă, care vor produce efecte juridice de la momentul publicării actului în Monitorul Oficial, după ce va fi contra-semnat de primul-ministru.